telefonáló sofőr

Amikor nem fog a fék

Tegyük fel, hogy egy teljesen átlagos reggelen autóba ülsz. Kicsit késésben vagy, kávéval a kezedben indítasz, benyomod a kuplungot, sebesség, indulás. Minden a megszokott koreográfia szerint halad, egészen addig, amíg nem kell megállni a kereszteződésnél. Rálépsz a fékre… és valami furcsa. Beesik, becsúszik. Mintha nem jól reagálna. Egy pillanatra megdermedsz, aztán jön az adrenalin: mi van, ha most nem fog megállni az autó?

Az autóban ülve alapból azt érezzük, hogy mi irányítunk. Mi választjuk meg az útvonalat, a sebességet, mikor állunk meg, mikor indulunk el. Aztán, amikor a fék nem úgy viselkedik, ahogy kellene, hirtelen kibillen az egész rendszer. Nyilván dühösek leszünk nemcsak az autóra, hanem a szerelőre, a világra, a reggeli dugóra. De leginkább magunkra. Mi a megoldás?

Ez olyan hiba, amit rögtön orvosolni kell. Ha ABS hiba áll a háttérben, akkor valószínűleg az ABS kocka javítás oldja meg a dolgot. A gazdaságos megoldást pedig az abskockajavitas.hu oldalon találjuk.

Miért nem vettem észre előbb?

Az egyik első gondolat: mi lett volna, ha baleset történik? A második: miért nem törődtem az olajfolyással? A harmadik pedig már egyenes út a belső önmarcangolás felé. A technikai hiba általában már jelentkezik korábban, foglalkozni kell a jelekkel. Persze ezt könnyebb leírni, mint így is cselekedni. Mégis, ha a baj már megvan, könnyebb kontrollálni tiszta fejjel a helyzetet még akkor is, ha épp egy félig működő fékkel kell valahogy félreállni.

Az ember ilyenkor nem csak az autót javíttatja meg, hanem a saját lelki békéjét is helyrerakja, ha profi, megbízható szervizre akad. Mert hiába sikerült elkerülni a bajt, a feldúltság marad. Minden rezgés, minden fékezés újra eszünkbe juttatja a reggeli riadalmat és ha nem jó megoldást választunk a javításra, feszültek maradunk.

Mi visz minket tovább?

Az, hogy tanulunk belőle. Nem úgy, hogy rettegünk minden reggeli induláskor, hanem úgy, hogy jobban figyelünk és hallgatunk a szerelő tanácsára, ami ebben az esetben valószínűleg az lesz, hogy bizonyos km megtétele után cseréltessük le a fékfolyadékot. Ha érezzük, ha máshogy reagál a pedál vagy bármi más, ne söpörjük a szőnyeg alá.